Stacks Image 504257


 leertraject MUZIEKTECHNOLOGIE

De computer is meer en meer aanwezig in ons leven. Tegenwoordig kan men zich bijna niet meer inbeelden hoe het zou zijn om geen mails meer te kunnen versturen, niet snel naar iets te googlelen, etc. Behalve deze ‘alledaagse handelingen’ is het duidelijk dat de computer ook als instrument niet meer valt weg te denken uit het hedendaagse muzikale concept. Een heleboel toepassingen kunnen voor de aspirant-musicus (kunstenaar) een grote verrijking met zich mee brengen. Het vak Muziektechnologie wil dan ook iedere leerling een betere ‘kunstenaar’ maken door de computer als ‘tool’ aan te bieden ter ondersteuning van diens kunstenaarschap.

Stacks Image 504251

De digitalisering van de wereld rondom ons zorgt ervoor dat opleidingen zoals ondermeer producer, geluidstechnicus, etc. als paddestoelen uit de grond schieten. Het huidige systeem biedt binnen het DKO geen directe oplossing voor leerlingen die, naast hun interesse in kunst, ook hun interesse in informatica willen botvieren en deze twee aan elkaar gekoppeld willen zien. Het vak Muziektechnologie wil hun deze mogelijkheid bieden.

Muziektechnologie is een
projectmatige opleiding die moet worden opgevat als een optievak voor de leerlingen middelbare en hogere graad. Het vak is toegankelijk voor zowel jongeren als volwassenen.

De leerlingen bewegen zich doorheen het curriculum in verschillende disciplines, gaande
van klankbewerking tot programmeren, van opnames tot live-electronica tijdens uitvoeringen. Muziektechnologie sluit tevens geen enkele stilistische voorkeur uit : zo kan er op muzikaal vlak bvb. gewerkt worden binnen een klassiek kader maar ook andere muzikale stijlen kunnen aan bod komen (JaLM – Rock, Pop, Techno, Experimental, …).

Behalve het feit dat de verschillende disciplines die opgenomen zijn in dit vak in nauw verband staan met elkaar is Muziektechnologie tevens een
vakoverschrijdende cursus die in staat is met andere klassen binnen de academie samen te werken aan een groter geheel. Omwille van deze nauwe verwantschap van de verschillende disciplines binnen het vak is het in een goed voorbeeld mogelijk voor een leerling om een compositie eerst in een muzieknotatieprogramma vorm te geven, daarna een audiomaquette te maken en de partituren door te spelen naar de samenspel- en ensembleklassen. Bij een uitvoering van hun eigen muziek zullen zij dan instaan voor de opname en achteraf voor de montage van hun eigen stuk.

contact :
muziektechnologiezaventem


© KunstAcademieZaventem | Willem Lambertstraat 1, 1930 Zaventem | +32 2 720 05 28 |
infokaza